Etiketter

måndag 15 oktober 2012

Neocate Active och annat smått och gott har anlänt

Idag fick jag äntligen sms från Apoteket att våra Neocate-produkter till Lillen har anlänt. Dietisten har skrivit ut Neocate Advance, Neocate Active neutral, Neocate Active Svartvinbärsmak och Neocate Spoon. Vi fick också två prov på Pepticate. Alla dessa ska användas som ersättning för mjölk och näringsberikning i Lillens mat. Så småningom kan jag då sluta amma. Måste medge att jag riktigt suktar i såväl kropp som själ efter att få äta ost på mackan, kunna beställa pizza med ost, äta Snickers och annat gott med jordnötter i, inte behöva tacka nej till dressing, steka ägg till frukostmackan... Listan kan göras lång..... men framför allt längtar jag efter att kunna äta min vegetariska kost igen. Jag mår illa varje dag som jag måste tvinga i mig kött och gör mitt allra yttersta för att bara tugga och svälja och inte tänka så mycket på vad det är jag äter. Som dietisten sa: "Du har faktiskt ammat i snart ett år nu. Du har gjort ditt!" och sen lade hon till riskerna för min del med att utesluta saker ur kosten. Benskörhet, trötthet, muskelsvaghet... Ja, de två sista känner jag faktiskt av rätt ofta. Hur skellettet mår törs jag knappt tänka på. Jag har ju varit gravid eller ammat allargibarn i fyra års tid nu och jag glömmer ideligen att ta mina kalktabletter. Jag tror jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein nu också. Jag klarar liksom inte av att få i mig mer kött än jag gör. Det är som om kroppen känns svag och inte orkar bygga upp muskler. Som om träning bara sliter på kroppen och inte bygger upp....

Hoppas, hoppas nu att det går bra med dom här produkterna! Det är bara att säga tack och amen och börja experimentera! Inte för att jag riktigt har begripit ännu vad det är för skillnad på Neocate Active och Neocate Advanced, men det gör jag nog snart när jag hunnit läsa på och prova mer. Vi gav faktiskt Lillen Neocate Active i skinksåsen till majspastan idag (recept kommer senare) och så fick han Neocate Spoon på kvällen blandat med lite havregurt. Han har inte haft någon jätteaptit idag (han är nog lite sjuk tror jag), men han åt ett par skedar utan grimaser i alla fall. *nöjd*

Idag kom också mitt paket från Bokus med allergi-böcker som jag beställt. Tack och amen för dem också! Det finns ljus i mörkret! Särskilt häftet 'Barn med allergi' från Astma- och Allergiförbundet tycks sitta inne med en hel del svar på mina frågor. Får återkomma med recensioner när jag har läst dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar