Etiketter

söndag 14 oktober 2012

Allergivänlig wok med äggfria köttbullar

Det här är lite av ett icke-recept eftersom det baseras på halvfabrikat. Mamma Scans Köttbullar från kyldisken innehåller inte mjölk, soja, ägg eller vete. Det gör inte heller Icas eller Coops kylda köttbullar, men hittills har jag inte hittat några frysta som är äggfria så vi köper de kylda när de är på extrapris och fryser in dem. Från 1 år då köttbullarna innehåller salt. Till en mindre bebis tar man istället fräst köttfärs och mixar med såsen till lämplig konsistens.
Jag brukar använda kokspadet till sås när jag har kokat majspasta. Det blir en simmig vätska och jag misstänker att det lakas ur en hel del näringsämnen i det som det vore synd och skam att kasta bort. Bild på avkoket nedan så förstår ni vad jag menar. Man kan också använda spadet som degvätska till baket.

2 vuxenport och 1 bebis
Fräs 12 st Mamma Scans Köttbullar i mjölkfritt margarin eller olja. Tillsätt 2-3 dl wokgrönsaker mot slutet av stekningen och låt dem bli varma.
Häll i 5 dl kokspad från majsmakaronkoket. På med 2 msk tomatpure. Rör ut 1 msk potatismjöl i lite kallt vatten och häll i. Koka upp tills såsen tjocknat lite. Ta nu undan bebisens portion på 2 köttbullar, några grönsaksbitar och ca 1 dl av såsen. Tillsätt 1 buljongtärning, 1 tsk socker, 1 tsk vitvinsvinäger till resten av såsen. Tillsätt 1-2 msk sojasås till dem som tål. Servera med majsmakaroner. Mixa eller mosa bebisens portion till lämplig konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar